Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej:
1. Zadania pomocy społecznej w Mieście Sulejówek wykonuje jednostka organizacyjna - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ( zwany dalej MOPS) .
2. Terytorialny zasięg działania MOPS: teren Miasta Sulejówek
3. Gmina, realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, kieruje się ustaleniami przekazanymi przez wojewodę.
4. MOPS wykonując zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami burmistrza.
5. Ośrodek pomocy społecznej może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne. W postępowaniu przed sądem stosuje się odpowiednio przepisy o udziale prokuratora w postępowaniu cywilnym.
6. MOPS może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
7. Dyrektor MOPS i zastępca Dyrektora MOPS posiadają upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.
8. Dyrektor MOPS, składa radzie gminy coroczne sprawozdanie z działalności ośrodka
9. Ośrodek pomocy społecznej jest zobowiązany ustawą do zatrudniania pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na 2000 mieszkańców lub proporcjonalnie do liczby rodzin i osób samotnie gospodarujących, objętych pracą socjalną w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na nie więcej niż 50 rodzin i osób samotnie gospodarujących. Minimalna liczba zatrudnionych pracowników socjalnych na pełne etaty: 3 osoby.
10. Osoby kierujące MOPS w Sulejówku spełniają obowiązujące wymagania dla kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.